måndag 1 december 2008

Naturen som tillval?




Jag läser på DN:s debatt idag "Tällbergstiftelsen utmanar FN:s klimatpanel och världens regeringar: Industriländerna måste reducera sina utsläpp av växthusgas till noll."




Artikelförfattarna visar på att vi gör alldeles för lite för att tackla klimatförändringarna. Utsläppen av växthusgaser har ökat med 35% sen 1990.


Jag kan inget annat än att hålla med. Vi måste agera kraftfullare, lokalt, regionalt och globalt och även på individnivå. Ingen kan slå sig till ro och tro att någon annan ska sköta det där med klimatet- NATUREN ÄR INGET TILLVAL, eller vad tycker du?



Tack Fredrik för att du har fixat så man nu kan prenumerera på min blogg! Det hoppas jag att du som läsare nu gör :-)


2 kommentarer:

Johan sa...

Hej!

Tänkte skriva något bra, men nu måste jag gå och lägga mig. Är så jävla yr. Farligt att blogga när man är otränad.

Jag skulle vilja göra en riktig djupdykning i klimatfrågan. Har du någon bok att rekommendera? Gärna en kritisk granskning. Jag tyckte f.ö. att Sven Lindkvists artikel i DN var bra: varför blundar vi?

Kram från Storebror

Anonym sa...

Självklart är naturen inget tillval men låt oss vara rättframm: IGEN vill agera på individnivå.
Tyvärr måste något hemskt hända för att få oss att komma ut vår apati.

Konsumera smart och miljövänligt är faktiskt jobbigt och det är lätt att lägga skulden på flygplatser eller multinationella företag för koldioxidutsläppen… lättare än att tänka om vår livsstil, våra dåliga vanor och minska vår bekvämlighet /välbefinnande.

Fakta är att man KAN göra en skillnad på individnivå. Till exempel står maten för 20 % av de totala koldioxidutsläppen i Sverige p.g.a. hur de har producerats och transporterats. Köp svenska, ekologiska, lokala produkter, cykla till affären, planera dina inköp, tänk säsong, osv…!!!!
Det här med maten känns lätt för mig men jag har varit mycket viljesvag med alla de resorna som jag har gjort I år… *suck*
Som jag sagt måste något hemskt hända för att få oss att inser hur allvarlig situationen är!

(PS: I hope my Swedish is understandable – I’m a bit rusty..)